אבחון הפרעת קשב עם היפראקטיביות

אבחון הפרעת קשב עם היפראקטיביותהפרעת קשב עם היפראקטיביות המכונה ADHD היא הפרעה המורכבת למעשה משני גורמים: ליקוי בקשב והתנהגות אימפולסיבית והיפראקטיבית.

במקרים רבים, לקות הקשב והריכוז מגבירה את ההתנהגות האימפולסיבית וההיפראקטיבית בעקבות תסכול ותחושת כישלון ואי מציאת מקום בתוך המסגרת החברתית בה נמצאים.

מאפייני הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות

כל אחת מההפרעות ניתן לפרק להתנהגויות או תסמינים המסייעים להחליט האם היא אכן קיימת. לפחות שישה מאותם סימפטומים לכל הפרעה צריכים להופיע מספר פעמים במהלך שישה חודשים אחרונים, יש לשים לב שלא מדובר שהנבדק נמצא בתקופת הסתגלות וגם שהסימפטומים אינם תואמים את רמת ההתפתחות של הנבדק.

עם הסימפטומים הנבחנים בהפרעת קשב נמנים:

  • חוסר תשומת לב לפרטים ובעקבות כך ביצוע טעויות בפעולות פשוטות בעבודה או לימודים.
  • קושי לשמור על הקשב במשימות וגם במשחק.
  • כשהנבדק נראה כאילו אינו מקשיב כשמדברים אליו.
  • מאבד חפצים השייכים לו לעתים קרובות (כשמדובר בתלמיד- ציוד בי"ס)
  • הימנעות מפעילויות הדורשות מאמץ מנטלי ממושך כמו שיעורי בית.
  • מתקשה לארגן מטלות או פעילויות.
  • מתקשה לעבוד לפי הוראות ולהשלים מטלות ועבודות.

עם הסימפטומים הנבחנים בהיפראקטיביות ואימפולסיביות:

  • תנועה בחוסר נוחות בכיסא תוך תזוזת הידיים והרגליים.
  • קושי בעיסוק בפעילויות פנאי או משחק שקט.
  • עזיבת הכיסא בכיתה במצבים בהם אמור לשבת.
  • דיבור ללא הפסקה לעתים קרובות
  • ריצה או טיפוס באופן מוגזם אצל ילדים או תחושת חוסר שקט אצל מבוגרים
  • התפרצות לאמצע משפט או מתן תשובה לפני סוף השאלה.
  • קושי לחכות לתורו במהלך משחק
  • הפרעה או הצקה לאחרים לעתים קרובות.

קביעת אבחון הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות

לאבחון ADHD אין מבחן אחד מסוים אלא מספר מבחנים שעוזרים לאבחן שאכן מדובר בהפרעה. כאשר מבצעים אבחון חשוב להבחין במצבו של אותו נבדק – האם הוא סובל מהפרעות אחרות כמו חריגות שכלית, התנהגותית או הפרעה בראיה ובשמיעה.

ניתן להשתמש בטכניקות אבחון שונות כמו שאלונים לילדים ולהורים, תצפיות, בדיקות נוירולוגיות, פיזיות וקוגניטיביות, מבחן טובה, ומבחנים ממוחשבים. בדיקות אבחון אלו מאתרות את התסמינים.

  • שאלון קונרס – תחילה נהוג להעביר להורים ולמוריו של הילד שאלון התפתחותי. אחד השאלונים המקובלים לשימוש בארץ הוא שאלון קונרס הכולל 10 שאלות. את השאלון ממלאים ההורים והמורים והוא נותן תמונה רחבה על התנהגות הילד הן בבית הספר והן בבית. שאלון זה מיועד יותר לאבחון היפראקטיביות ואימפולסיביות ופחות לקשב.)
  • מבחן תפקוד מתמשך (CPT)

  • מבחן זה מאפשר הערכה אובייקטיבית של הקשב. במבחן זה נדרש הילד לבצע מטלה חד גונית ומשעממת יחסית. מבחן מסוג זה הנמצא בשימוש בארץ נקרא מבחן O.V.A.
  • מבחן זה הוא מבחן ממוחשב במהלכו נדרש הילד להגיב לגירוי אחד ולהתעלם לחלוטין מגירוי אחר הניתן במקביל. האופן בו מבצע הילד את המשימה מבחינת המהירות והדיוק מושווים לתוצאות הנחשבות נורמליות לילדים בגיל זהה.

טיפול בהפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות

הטיפול ב-ADHD מתבצע במספר מישורים במקביל. באופן כללי, מטרת הטיפול אינה "לתקן" את הילד או לבטל את ההפרעה אלא לאפשר לו לחיות איתה בשלום בדרך הטובה ביותר ואפילו להפוך את הלימון ללימונדה: ישנן משימות בהן דווקא ההפרעה הופכת ליתרון כמו משימה בה יש לשים לב לגירויים רבים.

כיוון ששורש ההפרעה הוא לרוב אורגני, פעמים רבות חלק מהטיפול הוא תרופתי, למשל באמצעות הריטלין. התסכול שהילד צובר במסגרת ביה"ס והירידה בביטחונו העצמי צריכים גם להיות מטופלים פסיכולוגית, כשכל הגורמים הקשורים לילד והתפתחותו: המורים ואנשי החינוך בביה"ס, הורים, מדריכים בחוגים ועוד מודעים להפרעה וחוברים יחד בכדי לתת לילד להוציא מעצמו את הטוב ביותר.

דילוג לתוכן